Am rugat-o pe colega noastră, Alina Mirt, să ne răspundă la câteva întrebări pentru a descoperi cum a reușit să transforme ,,joaca cu tinerii’’ în munca de zi cu zi și care e secretul pentru care tinerii o îndrăgesc și o întreabă la finalul fiecărei întâlniri cu nerăbdare: ,,Doamna, când ne vedem data viitoare?” Alina este lucrător de tineret în cadrul proiectului TACT – Tineri activi pentru comunitate, derulat de Asociația Romanian Youth Movement for Democracy, cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechteinstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021.

Dragă Alina, spune-ne ce trebuie să ştim despre tine? (cine eşti tu, cum eşti, ce te inspiră, ce te motivează, ce nu îţi place, încotro te îndrepţi?)

O să răspund de la coadă la cap: abia aștept să văd încotro mă îndrept. Nu îmi place câți ani am, dar asta e. Aș fi vrut să am mai puțini, ca să mă îndrept mai mult. Nu îmi place să mă grăbesc și nu îmi place când văd copii triști. Mă motivează bucuria (a mea și a celor din jur) și crezul că mă străduiesc să îmi fac partea mea de treabă, din Univers. În munca mea, mă inspiră succesele.

Uite, știi că îmi place să spun povești. Am aflat de curând povestea unei tinere voluntare din proiectele noastre (stai liniștită, Antonia, nu o să-ți dau numele) pe care noi o vedem ca lider, foarte implicată și foarte comunicativă. Ne-a șoptit cineva că înainte de activitățile cu noi nu era deloc așa și voluntariatul i-a dezvoltat foarte frumos abilitățile. Cum să nu fii motivat să lucrezi cu tineri?

Cine sunt și cum sunt descopăr în fiecare zi, când vreau altceva față de ce era deja planificat 🙂

Ce trebuie să ştim despre a fi ,,lucrător de tineret”, ce calităţi sunt necesare pentru a atinge succesul? Cum arată lucrătorul de tineret ideal, performant, eficient?

A fi lucrător de tineret înseamnă să trimiți la serviciu adolescentul din tine. Principala calitate pe care trebuie să o ai, ca lucrător de tineret, e să nu ai stereotipuri și prejudecăți. Dacă începi o frază cu „tineretul din ziua de azi”, atunci nu e pentru tine. Eu sunt atentă când vorbesc cu tinerii, îi ascult și învăț de la ei. Pe cei mai mulți îi admir. Îmi place că își spun opiniile, nu sunt obedienți, sunt curajoși și visează. Și chiar cred în ei. Cum arată lucrătorul de tineret ideal încă nu știu, dar o să-i întreb pe tineri și vă răspund.

Când și cum ai ales să transformi „joaca cu copiii” în job?

Lucrurile s-au întâmplat cumva natural. Într-o perioadă din viața mea în care nu știam foarte clar ce vreau și singura certitudine era că vreau altceva decât ce făcusem până atunci, am făcut voluntariat și am lucrat cu tinerii. AM ajuns la concluzia că asta vreau să învăț să fac bine. Și Universul mi-a dat exact ce mi-am dorit.

Care sunt abilitățile pe care crezi că le dezvoltă copiii prin intermediul sesiunilor de formare din cadrul TACT?

Eu lucrez cu ei pe soft skills. Întâi îi îndrum să se cunoască, apoi să vadă ce au de dezvoltat. Sper ca după fiecare serie, tinerii să spună că au invățat să comunice mai bine, au descoperit la ce sunt buni și ce mai au de îmbunătățit și că invață unde să caute resurse pe mai departe.

În această perioadă activitățile proiectului se desfășoară on-line pe platforma zoom. Ce presupune schimbarea desfășurării activităților din întâlniri în format fizic la cele on-line?

Pentru mine e destul de frustrant, pentru că eu sunt ludică și acopeream, la intâlnirile fizice, o parte pe care copiii și tinerii o cam neglijau: joaca împreună, cu mingi, parașute, corzi, baloane etc. Dar am descoperit „jucării” și în online. Tinerii sunt mult mai adaptați învățării online și de multe ori găsesc resurse să îi captivez.

Ne poți povesti o întâmplare care te-a impresionat?

La una dintre activități, am o participantă din rândul profesorilor. Este foarte activă și își dorește mult să învețe. M-a impresionat comportamentul dumneaei față de elevi, cărora li se adresează cu „colegii mei de proiect”. Și tinerii au fost surprinși că pot discuta deschis în prezența ei. Mă impresionează oamenii care fac mult mai mult decât e în fișa postului.

Povestește-ne o întâmplare neprevăzută în urma căreia ai învățat ceva.

Am scris cu un marker de whiteboard pe o tablă smart. M-au ajutat tinerii să șterg urmele, am încercat tot felul de soluții și tot au rămas semne. Hey, Alina, stai deoparte de tehnologia pe care nu o cunoști, până te instruiește cineva!

Te trezești într-o dimineață și poți schimba trei lucruri în lumea aceasta, care sunt acelea?

Ar dispărea pandemia. Și cancerul.
Și nicăieri în lume nu ar mai exista copii flămânzi, care să nu aibă un minim de decență.

În încheiere, spune-ne ceva ce nu te-am întrebat dar ai fi vrut să o facem.

Ce fac în timpul liber? Mă uit la fotbal și la handbal, merg la teatru, la concerte, ascult muzica, citesc. În general, nu îmi place să pierd timp cu treburi care nu îmi dau emoție.

Material realizat în cadrul inițiativei TACT – Tineri activi pentru comunitate, proiect derulat de Asociația Romanian Youth Movement for Democracy, cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechteinstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021.